martes, 18 de marzo de 2008

Estat visitant la mostra del metro, Estació de la Universitat (l2) “Refugi” hi havia gent de totes les edats, molta gent gran, entre nosaltres recordàvem aquells anys què ens van tocar viure, com és de cruel una guerra civil, el enfrontament de germans què estaven separats uns a la banda dels que van iniciar la guerra, els altres a la banda Republicana aquell dia del 16 al 18 de març no vam tenir descans va ser continuat els milers de bombes què van llançar sobre nostre. Jo recordo haver sentir dir al més grans que cada quatre hores venien els avions a deixar anar les bombes.
M’ha emocionat tots els records que aquesta visita m’han produït. El udolar dels gossos abans que escoltéssim les sirenes ,els serè i vigilants( que de nit eren els que ens obrien el portal de casa ) feien sonar els xiulets, avui quant escolto un xiulet tocat amb insistència amb em fa sentir malament, també la sirenes de bombers i ambulància
( jo tenia 9 anys i segurament en el meu inconscient, el record d’aquests so està present.

La mare patia molt per donar-nos menjar. Com altres dones es passava la nit fen cua al Mercat de Santa Caterina. Encara que vinguessin a bombardejar, no es movia ni una del lloc, per tal de no perdre la tanda.

D’aquestes dones que treballaven a la reraguarda de la història no se’n parla, però van ser unes persones molts fortes, unes heroïnes que lluitaven fins el darrer alè per a la subsistència de les família. La mare i d’altres dones, anaven allà on fos per obtenir aliments. Si sabien d’un poble proper on algun pagès es hi podria vendre una mica de menjar, s’hi arribaven caminant durant hores per la via del tren, perquè no en coneixien el camí. S’hi havia de deixar de menjar elles per alimentar-nos a nosaltres, així ho feien.

Un record molt especial per totes aquelles dones.

2 comentarios:

Anónimo dijo...

Anna

Els records que tu tens, els tenim molts dels que voltem la teva edat. Els meus no són massa clars, però si recordo les “farinetes”, el primer bombardeig, el que sentia a dir a la meva àvia, que de fet era la que sortia per tenir queviures, els conills que criava a la galeria i altres coses per l’estil.

Els meus nets m’han preguntat que els expliqui coses d’aquest temps i quan ho faig els sembla que parlo de la lluna. A mi no m’agrada massa parlar d’aquesta època, molt trista, en la que tothom va fer el que va poder i gràcies

Trullas

Anónimo dijo...

També he anat a visitar el "Refugi" recreat a l'estació de metro Universitat, i la visita m'ha fet reviure un munt de sensacions, no sempre agradables, però totes ben reals. A la banda sonora hi he trobat a faltar aquella frase insistent que, durant els bombardetjos, anava repetint la ràdio: "Barcelonins, la Generalitat vetlla per vosaltres", encara que la realitat s'encarregava sovint de desmentir-ho.
De tota manera, és bo recordar el passat per evitar errors en el futur i també per donar compliment, demà que iniciarem el mes d'abril, a allò que afirma el "Calendari de Les veus de la Gent Gran": La memòria de la gent gran és la memòria històrica de la Ciutat.